X

Er norsk samferdselspolitikk inne i en blindgate?

 31.03.2011   2349

Analyse

Om du leter etter en bortgjemt plass på det mest avsidesliggende området på kartet utenom Norge, så går det antagelig toglinjer dit.  Til Ulan Bator i de mongolske fjellområder går det lyntog i 400Km/t.  I Norge går det toglinjer halvveis oppover i landet.   Halve Norge har ikke tog i det hele tatt!!!   I tillegg hører vi at tog til vestlandet tar lengre tid i dag enn for 100 år siden.

 

Veiene har vi både erfart og hørt debatter om i media, om hvor elendige de stort sett er.  Dårlige veier kommer som en enorm samfunnskostnad, men kanskje ikke på veibudsjettet.   Dette er for eksempel dødsfall, ulykker, skader og slitasje på kjøretøy, skader på gods og ikke minst yrkesskader og belastninger på sjåfører og passasjerer, for å nevne noe.   Dårlige veier og manglende tog fører også til lengre transporttid, større transportkostnader og en mindre effektiv transportsektor.   For yrkestransport betyr lavere tillatt akseltrykk på en veistrekning, at hele transportoppdraget må kjøres med flere biler.  Det er med andre ord den dårligste veibiten i hele transportoppdraget som avgjør hvor mye du kan laste på bilen.  Alternativet er å kjøre snareste omvei. Begge deler øker transportkostnadene.

 

Norge er nå Europas "gamle mann", med penger i madrassen, men omgir seg med gamle og nedslitte omgivelser.   Det er mange som undrer seg over HVORFOR politikerne våre ikke bruker penger på å bygge et framtidig Norge.   Det er ikke mangel på penger, og utbyggingen kan gjennomføres slik at det får minimal påvirkning på norsk inflasjon.   På den annen side er det viktigste ved utbygging av infrastrukturen at det øker produktiviteten i samfunnslivet og i næringslivet, i tillegg til at det er vesentlig for en effektiv distriktspolitikk.   Jeg hører Vidar Sandbeck i det fjerne, der han teller pengene sine. "… er til bekymring for fattig og for rik".

 

Om vi er redd for våre pensjoner, og derfor gjemmer pengene i madrassen eller der omkring, så er vi antagelig på vei inn i en blindgate.   Vi som er yrkesaktive i dag, kan betale våre pensjonister det de har krav på fordi vi er 100 ganger mer produktive enn våre besteforeldre.   Jeg er i ferd med å miste forventningene til hvor effektive vi tillater våre barnebarn å være.   Det kan se ut for at vi etterlater oss et nedslitt Norge.   Men vi har jo penger i vårt pensjonsfond, så det er i alle fall ikke noen fare med pensjonen min.

 

Hvis du noen gang skulle syns at det skinner av norsk veipolitikk, så er det nok bare fordi det ikke har blitt strødd på glattisen.   Det kan hende at vi har verdens største forekomst av lårbensbrudd, men det er ikke sikkert at det er kalkmangel.  Det kan like fort være mangel på vedlikehold av veien.

 

Da får vi vel tenke litt på hva Bjørnstjerne Bjørnson sa: "I politikken må sannheten vente til noen får bruk for den".

 

Her kan du lese mer:
Fra siste uke angående vei:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4073770.ece
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4073219.ece
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4075780.ece
Litt eldre artikler angående tog som ikke alltid går:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3593895.ece






Tilbake
 

Velkommen

Velkommen til en faglig blogg om forretningsanalyse.  Jeg ønsker å ta opp temaer innen bedriftsøkonomi og markedsøkonomi samt de verktøy vi bruker for analyse og planlegging av utvikling og drift. Det vil bli fokusert på beslutningsstøtte, styringsinformasjon og ledelses-verktøy.



Les mer

Følg oss på Facebook

Bli medlem av Forretningsanalyse gruppen på Facebook. Der legger jeg ut aktuelle nyhetsartikler som relaterer til innleggene her på bloggen og du kan møte noen av de andre leserne. Jeg håper du vil være med i debatten og husk at kommentarer er alltid velkomne. 


Søk etter ord

 Search