X

Litt om køteori

 24.02.2011   3761

Samfunn

"Du er nå nummer 72 i køen og rykker stadig bakover."

 

Før var det køer på Vinmonopolet og på legekontoret, men nå er det køer over alt.

 

Ordet pasient kommer fra engelsk og betyr tålmodig, mens lege kommer fra ordet legmann som betyr amatør..., så da blir det kø da. 

 

Det hender at jeg er lei for at jeg har lært noe om køteori, for da kunne jeg ha godtatt at det skal være slik.  Det er mange temaer som er av betydning når det kommer til kø, ekspederingstid og hvor ofte og hvor lenge en vare er utsolgt. 

 

De fleste har vel undret seg over at en dagligvareforretning kan velge å være utsolgt på brød rett etter arbeidstid på vanlige ukedager, og hvorfor det er så lange køer i kassedisken at du velger å gå til en annen butikk.  Det er teorier om adferd i forbindelse med handel, og det er gjennom årene gjort mange analyser på brukeradferd i butikker.  Dette har ført til at noen av de store butikkene flytter paller med de dyreste bleiene bort til ølhylla utover ettermiddagen (dagens quiz).  Kavringer og mel står på nederste hylle, mens kostbare varer som er preget av impulskjøp finnes i øyehøyde.  Vi lar oss ikke lure, men vi lar oss antagelig påvirke. 

 

Matematisk er det velprøvde regnemodeller for å finne ut hvor mange ekspeditører det trengs i kassene i forhold til antall kunder per time, og hvordan dette endrer seg i løpet av dagen og uken.  Det er også ganske enkel matematikk å regne ut hvor ofte og hvor lenge det kan være lønnsomt å være utsolgt på en vare.  Men verden er komplisert og vi kunder er kompliserte.  Hvis du vet at den nærmeste butikken ofte er utsolgt på den varen som er viktig for deg, så kan det hende at du ikke kommer med i køen ved kassa i det hele tatt.  Du går heller til den butikken du erfarer at du får de varene du er ute for å handle.  Køteorien stemmer ikke lenger, og dine kjøpsvaner er kanskje endret for lang tid framover.  Butikken blir ikke lenger utsolgt på det du kjøper, fordi det er flere som har endret sitt handlemønster i tillegg til deg. Butikken har ikke lenger tomme hyller og du har alt du trenger, men det var noe her som ikke ble helt riktig.  Butikken har tapt og du har tapt som må handle i en butikk lengre unna.

 

Det er også noen adferds teorier som forteller oss at vi tiltrekkes av butikker som er fulle av mennesker, og ikke tiltrekkes av tomme butikker.  Når det står køer i butikkene ser det ut for å være en ettertraktet butikk, og vi føyer oss inn i køen med smil om munnen.  Det er også noen temaer om at vi velger erstatningsvarer som ofte er dyrere når den varen du leter etter er utsolgt.  Spennende teorier men de stemmer ikke med virkeligheten, når erstatningen kan være å handle et annet sted. 

 

Vi treffer køene over alt og det fører til adferdsendringer vi kanskje ikke har helt oversikten over.  Om du velger å ha en lav servicegrad, lange ventetider og andre kostnadseffektive rutiner så kan det hende at det glipper i den andre enden av tauet. 

 

Vi får huske det gamle danske ordtaket som sier: "Den som ikke får malt melet sitt hos én møller, går til en annen."




adferd forbruk konkurransekraft lederansvar

Tilbake
 

Velkommen

Velkommen til en faglig blogg om forretningsanalyse.  Jeg ønsker å ta opp temaer innen bedriftsøkonomi og markedsøkonomi samt de verktøy vi bruker for analyse og planlegging av utvikling og drift. Det vil bli fokusert på beslutningsstøtte, styringsinformasjon og ledelses-verktøy.



Les mer

Følg oss på Facebook

Bli medlem av Forretningsanalyse gruppen på Facebook. Der legger jeg ut aktuelle nyhetsartikler som relaterer til innleggene her på bloggen og du kan møte noen av de andre leserne. Jeg håper du vil være med i debatten og husk at kommentarer er alltid velkomne. 


Søk etter ord

 Search