X

Hvordan skal vi tolke sykefravær i norske virksomheter?

 14.10.2010   3064

Analyse

Vi vet at bedriftskultur, arbeidsmiljø, lederadferd og andre HMS områder, i stor grad påvirker utviklingen i sykefravær i virksomheten. Det er ikke rett fram å si at dette reflekterer medarbeidertilfredshet, men det er i alle fall en del av et utvidet begrep for medarbeidertilfredshet.

 

Vi måler ofte medarbeidertilfredshet med begreper som omfatter trygghet, tillit og tilhørighet.  Dette er noen av de grunnleggende begreper som er med på å beskrive medarbeidertilfredshet.  Ideen med å måle dette er ønsket om å bli bedre, eller i det minste å ha et kontinuerlig fokus på temaet.  Tilfredshet er imidlertid et subjektivt tema, og tilfredsheten er ikke alltid knyttet til objektive fakta.  Om du får øket lønn er det allikevel ikke sikkert du blir mer tilfreds med lønna.  Hvis andre du sammenligner deg med har fått høyere lønn, eller du hadde forventninger om mer enn det du kan telle opp i lønningsposen, så er det trolig at du faktisk blir missfornøyd med lønnsøkningen.

 

Medarbeidertilfredshet er et vanskelig tema, men en ting er sikkert og det er at endringer i sykefravær er et objektivt faktum.  Det er selvfølgelig mange faktorer som påvirker sykefraværet.  Det kan være at virksomheten fører en inkluderende personalpolitikk, med aktiv sykemelding, ansettelse av personer med nedsatt funksjonsevne, osv.  Dette må vi se på som gode og positive tiltak, og at det beskriver god kultur og gode lederholdninger i virksomheten.  Men om det er lav medarbeidertilfredshet i virksomheten, vil det kunne føre til øket sykefravær, og det er den type sykefravær vi skal være på vakt for.

 

Om det er stort eller økende sykefravær i virksomheten, vil jeg anbefale å kommentere det tydelig i årsberetningen, slik at de bakenforliggende årsaker kommer tydelig fram.  Dette bør være vesentlig for vurdering av virksomhetens kultur og miljø, og kanskje påvirke vurderingen av virksomhetens verdi og risiko.  Det er slik jeg tenker at vi bør lese denne informasjonen i årsberetningen.  Er det et høyt eller økende sykefravær, bør man lete etter gode forklaringer, eller holde seg på avstand fra den virksomheten.  Enten du skal søke jobb i selskapet, kjøpe aksjer i selskapet, eller du skal vurdere selskapet som en framtidig kunde eller leverandør.

 

Høyt eller økende sykefravær forteller om at noe kanskje er galt i virksomheten dersom det ikke finnes gode forklaringer.  Om sykefraværet er lavt eller synkende kan det derimot fortelle om positive endringer i kultur, ledelse og arbeidsmiljø?

 

Derfor er min anbefaling til årsberetningen, med ordene til Ludwig Wittgenstein: "Alt som kan sies, kan sies klart."

 

Hvis du vil lese mer om Trygghet, tillit og tilhørighet så anbefaler jeg denne linken:
http://janpetrus.wordpress.com/2010/05/11/trygghet-som-suksessfaktor/




informasjon konkurransekraft lederansvar regnskapstall utfordringer verdisetting verdivurdering

Tilbake
 

Velkommen

Velkommen til en faglig blogg om forretningsanalyse.  Jeg ønsker å ta opp temaer innen bedriftsøkonomi og markedsøkonomi samt de verktøy vi bruker for analyse og planlegging av utvikling og drift. Det vil bli fokusert på beslutningsstøtte, styringsinformasjon og ledelses-verktøy.



Les mer

Følg oss på Facebook

Bli medlem av Forretningsanalyse gruppen på Facebook. Der legger jeg ut aktuelle nyhetsartikler som relaterer til innleggene her på bloggen og du kan møte noen av de andre leserne. Jeg håper du vil være med i debatten og husk at kommentarer er alltid velkomne. 


Søk etter ord

 Search